TEENUSED

Õpetajate koolitus
Meediapädevust arendavad ainetunnid”

DSCF9879

Koolituse tutvustus

Elame infoühiskonnas ja veedame igapäevaselt tunde erinevates meediumites. Müüme enda andmeid sotsiaalmeediakanalitele ning laseme end mõjutada algoritmide poolt. Meid varitsevad inforünnakud, valeuudised ja väärinfo, internetitrollid, manipuleerivad reklaamid ja 21. sajandi propaganda. Riiklikud õppekavad näevad ette meediateadlikkuse arendamist läbiva teemana kõikides kooliastmetes ja ainetes. Kuidas seda aga ainetundi efektiivselt ja põnevalt siduda? Miks see üldse vajalik on? Koolitusel teritame enda kriitilist meelt ja vaatame erinevaid meetodeid, kuidas meediapädevuse arendamist integreerida ainetundidesse.

Koolitus kestab 1,5 x 2 tundi või 1,5 x 3 tundi (+ pausid).

Vastavalt vajadusele saame täpsustada koolituse aja, kestvuse ja hinna.

Mida koolitus pakub?

  • Meediapädevuse A ja O. Teeme sissejuhatuse vastavalt õpetajate kaardistatud eelteadmistele ning räägime meediapädevuse olemusest, komponentidest, olulisusest ja väljakutsetest. Koolitus sisaldab palju näiteid elust enesest ning on seeläbi hästi mõistetav ja silmiavav.
  • Kohapealne praktiline õppimine. Koolituse käigus saavad õpetajad läbi mängida erinevaid mängulisi ülesandeid, mis sobivad erinevatesse ainetundidesse. Pikema koolituse puhul harjutame meediateadlikkuse tundidesse toomist väiksemates ainerühmades genereerides üheskoos ideid. 
  • Praktilised tööriistad. Annan õpetajatele valmis disainitud ja läbi katsetatud töölehti, töö- ja hindamisjuhendeid loovate meediaprojektide ja meediapädevust kasvatavate ülesannete läbiviimiseks.

Ajalooõpetajate koolitus
“Meediapädevust arendavad ajalootunnid”

DSCF0035

Koolituse tutvustus

Ajalugu on suurepärane ainetund meediateadlikkuse ja kriitilise mõtlemise arendamiseks. Ajalootundides käsitletakse tihti sündmusi, millega saab kergesti luua seoseid tänapäeva maailmas toimuvaga. Samuti käivad läbi teemad, mida on meedias ajaloos kajastatud ning need on head õppematerjalid tunnis kasutamiseks. Meediapädevuse puhul on oluline õppida tundma erinevaid vaatenurki ja narratiive. Ajalooõpe ju tihti seda pakubki – õpilased näevad, kuidas sama sündmust võivad erinevad osapooled erinevalt tõlgendada. Ka meedia areng ajas käib ajalootundidest läbi.

Koolitus kestab 1,5 x 2 tundi või 1,5 x 3 tundi (+ pausid).

Vastavalt vajadusele saame täpsustada koolituse aja, kestvuse ja hinna. 

Mida koolitus pakub?

  • Meediapädevuse A ja O. Teeme sissejuhatuse vastavalt õpetajate kaardistatud eelteadmistele ning räägime meediapädevuse olemusest, komponentidest, olulisusest ja väljakutsetest. Koolitus sisaldab palju näiteid elust enesest ning on seeläbi hästi mõistetav ja silmiavav.
  • Kohapealne praktiline õppimine. Koolituse käigus saavad õpetajad läbi mängida erinevaid mängulisi ülesandeid, mis sobivad erinevatesse ainetundidesse. Pikema koolituse puhul harjutame meediateadlikkuse tundidesse toomist väiksemates rühmades genereerides üheskoos ideid. 
  • Praktilised tööriistad. Annan õpetajatele valmis disainitud ja läbi katsetatud töölehti, tööjuhendeid ja hindamisjuhendeid loovate meediaprojektide ja meediapädevust kasvatavate ülesannete läbi viimiseks.

Lastevanemate koolitus
“Kuidas toetada last meedia virr-varris?”

DSCF0188

Koolituse tutvustus

Tänapäeva lapsed piltlikult juba sünnivad nutitelefonid käes inforikkasse maailma. Nutipalaviku eest põgeneda on keeruline. Seega oluline on lapsele anda juhised ja oskused, kuidas meediaruumides käituda. 

Läbi lapse toetamise kasvatame ka iseendi meediapädevust, tutvudes erinevate näidetega elust enesest meedia mõjutustest meie vaimsele ja füüsilisele tervisele, ostukäitumisele, riigi julgeolekule ning sotsiaalsele sidususele. Lapsevanema eeskuju teadliku meediatarbijana mängib lapse suunamisel suurt rolli.

Koolituse pikkus 2 x 1,5 tundi või 3 x 1,5 tundi (+ pausid). 

Koolitust on võimalik tellida KOVi/haridusasutuse poolt lastevanematele või eraisikuna. 

Millest koolitusel räägime?

  • Kuidas toetada last kriitilise mõtlemise arendamisel erinevat meediasisu tarbides?
  • Millised on turvalise internetikäitumise põhitõed?
  • Kuidas rääkida lastega meediast, selle sisust ja mõjust meile kui tarbijatele?
  • Kuidas kasutada meediat õppimise toetamisel?
  • Millised on digitaalse jalajälje tagajärjed ja kuidas seda ohjata?
  • Kuidas toime tulla küberkiusamise ja netiohtudega?
  • Kuidas mõjutab sotsiaalmeedia lapse enesehinnangut? 
  • Kuidas tagada digimaailmas lapse heaolu?

Gümnasistide valikkursus
“Kuidas olla meediateadlik?”

DSCF0155

Kursuse tutvustus

Kas oled välja arvutanud, mitu tundi päevast tarbid meediat? See võib olla üllatav! Ärkad ja surfad sotsiaalmeedias, hommikusöögi taustaks paned teleri käima, kooli sõites kuulad autos raadiot või Spotifyst muusikat, möödud tänavatel välireklaamidest, päeva jooksul vaatad erinevaid videoid ja pilte, loed raamatut ja blogi, seejärel mängid arvutimängu või vaatad Netflixi, guugeldad koduse töö vastuseid või suhtled Chat GPT-ga, õhtul jõuad TikTokki või filmid ise enda koerast Instagram Reelsi, uinud uneäpi meditatsiooni helide saatel. Ja nii iga päev!

Meedia kujundab reaalsust ja aina rohkem teeme otsuseid tuginedes meediast leitud informatsioonile. Seega meediateadlikkuse kasvatamine ei ole vaid huvi või hobi küsimus, vaid infoühiskonnas ellujäämisoskus.

Olen välja töötanud ainulaadse valikkursuse, mis on õpilastega läbi proovitud ja eelkõige õppijakeskne. Kursus on praktiline, sealjuures arendades ka eneseväljendus-ja koostööoskust. 

Valikkursus kestab 35 tundi, millest 28 on kontaktõppes ja 7 iseseisva tööna.

Kursuse õpiväljundid

  • Selgitab meediapädevuse olemust, komponente ja olulisust ühiskonnas.
  • Kirjeldab meediamaailma ja selle rolli ühiskonnas.
  • Teeb vahet avalik-õiguslikul, erameedial ja omaalgatuslikul meedial.
  • Teeb vahet faktil ja arvamusel.
  • Selgitab, mis on uudis ja millised on uudisväärtused.
  • Nimetab viise, kuidas ära tunda valeinfot/valeuudist ja põhjendab valeinfo levikute põhjuseid ja ohte.
  • Toob näiteid tänapäeva propagandast ja oskab ära tunda poliitilisi mõjutusi meedias.
  • Kirjeldab reklaami mõju ühiskonnas, sh tunneb ära varjatud reklaami.
  • Selgitab sotsiaalmeedia toimimise ja kasu teenimise süsteeme.
  • Selgitab, mis on algoritm ja kuidas need mõjutavad meedias käitumist.
  • Kirjeldab vastutustundliku sisuloome põhimõtteid, sh autoriõiguste vajadust.
  • Loob ise meeskonnaga meediasisu.

Veebikursus
“Kuidas olla meediateadlik?”

DSCF9793

Kursuse tutvustus

Veebikursus huvilistele “Kuidas olla meediateadlik?” Kursusel õpime, kuidas meedia virr-varris ujuda ja ellu jääda. Arendame teadmisi ja oskusi, mis aitavad eri kanalites esitatud teavet kriitiliselt analüüsida ning kujundada enda arvamusi. Vaatame erinevaid elulisi näiteid nii Eestist kui maailmast, kus inforünnakud ja meedia manipulatsioonid on olnud ohuks julgeolekule, demokraatiale ning inimeste vaimsele kui ka füüsilisele tervisele. Arutleme ja jagame kogemusi, õpime vigadest ja läbi erinevate mänguliste ülesannete.

Kui oled gümnasist või kutsekooli õpilane ning sinu kool on liitunud Edumusega, saad valida veebikursuse Edumuse kodulehelt. Samuti on veebikursusega oodatud liituma ka kõik teised huvilised.

Uuri veebikursust Edumuse kodulehelt: https://school.edumus.ee/courses/meediapadevus-121

Kursuse õpiväljundid

  • Selgitab meediapädevuse olemust ja olulisust ühiskonnas. 
  • Teeb vahet faktil ja arvamusel ning harjutab faktikontrolli, teades kvaliteetse uudise väärtusi ja ajakirjaniku eetikat.
  • Nimetab viise, kuidas ära tunda valeinfot/valeuudist ja põhjendab valeinfo leviku põhjuseid ning ohukohti. 
  • Toob näiteid tänapäeva propagandast, oskab ära tunda poliitilisi mõjutusi ja internetitrollide käitumismustrit meedias.
  • Kirjeldab reklaami mõju ühiskonnas, sh tunneb ära varjatud reklaami meediaväljaannetes. 
  • Kujundab enda arvamust vastutustundliku sotsiaalmeedia sisuloome kohta.