TEENUSED

Õpetajate koolitus
Meediapädevust arendavad ainetunnid”

DSCF9879

Koolituse tutvustus

Elame infoühiskonnas ja veedame igapäevaselt tunde erinevates meediumites. Müüme enda andmeid sotsiaalmeediakanalitele ning laseme end mõjutada algoritmide poolt. Meid varitsevad inforünnakud, valeuudised ja väärinfo, internetitrollid, manipuleerivad reklaamid ja 21. sajandi propaganda. Riiklikud õppekavad näevad ette meediateadlikkuse arendamist läbiva teemana kõikides kooliastmetes ja ainetes. Kuidas seda aga ainetundi efektiivselt ja põnevalt siduda? Miks see üldse vajalik on? Koolitusel teritame enda kriitilist meelt ja vaatame erinevaid meetodeid, kuidas meediapädevuse arendamist integreerida ainetundidesse.

Koolitus kestab 1,5 x 2 tundi või 1,5 x 3 tundi (+ pausid).

Vastavalt vajadusele saame täpsustada koolituse aja, kestvuse ja hinna.

Mida koolitus pakub?

  • Meediapädevuse A ja O. Teeme sissejuhatuse vastavalt õpetajate kaardistatud eelteadmistele ning räägime meediapädevuse olemusest, komponentidest, olulisusest ja väljakutsetest. Koolitus sisaldab palju näiteid elust enesest ning on seeläbi hästi mõistetav ja silmiavav.
  • Kohapealne praktiline õppimine. Koolituse käigus saavad õpetajad kohekasutatavaid töölehti, ülesandeid ja materjale. Lisaks ligipääsud minu e-raamatutele. Pikema koolituse jooksul saame läbi mängida erinevaid mängulisi ülesandeid, mis sobivad ainetundidesse või genereerida ainegruppides kriitilist mõtlemist arendavaid ülesandeid.
  • Praktilised tööriistad. Annan õpetajatele valmis disainitud ja läbi katsetatud töölehti, töö- ja hindamisjuhendeid loovate meediaprojektide ja meediapädevust kasvatavate ülesannete läbiviimiseks.

Ajalooõpetajate koolitus
“Meediapädevust arendavad ajalootunnid”

DSCF0035

Koolituse tutvustus

Ajalugu on suurepärane ainetund meediateadlikkuse ja kriitilise mõtlemise arendamiseks. Ajalootundides käsitletakse tihti sündmusi, millega saab kergesti luua seoseid tänapäeva maailmas toimuvaga. Samuti käivad läbi teemad, mida on meedias ajaloos kajastatud ning need on head õppematerjalid tunnis kasutamiseks. Meediapädevuse puhul on oluline õppida tundma erinevaid vaatenurki ja narratiive. Ajalooõpe ju tihti seda pakubki – õpilased näevad, kuidas sama sündmust võivad erinevad osapooled erinevalt tõlgendada. Ka meedia areng ajas käib ajalootundidest läbi.

Koolitus kestab 1,5 x 2 tundi või 1,5 x 3 tundi (+ pausid).

Vastavalt vajadusele saame täpsustada koolituse aja, kestvuse ja hinna. 

Mida koolitus pakub?

  • Meediapädevuse A ja O. Teeme sissejuhatuse vastavalt õpetajate kaardistatud eelteadmistele ning räägime meediapädevuse olemusest, komponentidest, olulisusest ja väljakutsetest. Koolitus sisaldab palju näiteid elust enesest ning on seeläbi hästi mõistetav ja silmiavav.
  • Kohapealne praktiline õppimine. Koolituse käigus saavad õpetajad läbi mängida erinevaid mängulisi ülesandeid, mis sobivad erinevatesse ainetundidesse. Pikema koolituse puhul harjutame meediateadlikkuse tundidesse toomist väiksemates rühmades genereerides üheskoos ideid. 
  • Praktilised tööriistad. Annan õpetajatele valmis disainitud ja läbi katsetatud töölehti, tööjuhendeid ja hindamisjuhendeid loovate meediaprojektide ja meediapädevust kasvatavate ülesannete läbi viimiseks.

Lastevanemate koolitus
“Kuidas toetada last meedia virr-varris?”

DSCF0188

Koolituse tutvustus

Tänapäeva lapsed piltlikult juba sünnivad nutitelefonid käes inforikkasse maailma. Nutipalaviku eest põgeneda on keeruline. Seega oluline on lapsele anda juhised ja oskused, kuidas meediaruumides käituda. 

Läbi lapse toetamise kasvatame ka iseendi meediapädevust, tutvudes erinevate näidetega elust enesest meedia mõjutustest meie vaimsele ja füüsilisele tervisele, ostukäitumisele, riigi julgeolekule ning sotsiaalsele sidususele. Lapsevanema eeskuju teadliku meediatarbijana mängib lapse suunamisel suurt rolli.

Piilume noorte meediaruumi. Mida nad internetis teevad ja millist sisu tarbivad? Vaatame erinevaid populaarseid platvorme ja neid peituvat sisu, mis noori ühel või teisel moel võivad mõjutada.

Koolituse pikkus 1,5 tundi või 2 x 1,5 tundi (+ pausid). 

Koolitust on võimalik tellida KOVi/haridusasutuse poolt lastevanematele või eraisikuna. 

Millest koolitusel räägime?

  • Mida noored internetis teevad?
  • Milliseid ohtlikke sotsiaalmeedias levivaid trende noored katsetavad?
  • Millised mängud on laste seas populaarsed ja kuidas nende mõjust noorega rääkida?
  • Miks sotsiaalmeedia on sõltuvusttekitav ja kuidas sellest rääkida lapsega?
  • Millised on turvalise internetikäitumise põhitõed?
  • Kuidas rääkida lastega meediast, selle sisust ja mõjust meile kui tarbijatele?
  • Millised on digitaalse jalajälje tagajärjed ja kuidas seda ohjata?
  • Kuidas toime tulla küberkiusamise ja netiohtudega?
  • Kuidas mõjutab sotsiaalmeedia lapse enesehinnangut?
  • Kuidas tagada lapse heaolu digimaailmas?

Erinevad koolitused ja töötoad õpilastele

DSCF9793
DSCF9797

Koolituste tutvustused

1. Valeinfo ja küberpettuste põgenemistuba, 1.5 tundi.

  • Põhineb ümberpööratud klassiruumi meetodil.
  • 45 minutit lahendavad õpilased rühmades ülesandeid, et väljuda õigeagselt põgenemistoast. Kasutatakse arvuteid kui ka füüsilisi kaarte.
  • Peale põgenemist toimub koolituse formaadis kokkuvõte, vaatame juurde veel näiteid, arutame ja annan sammud, kuidas valeinfot märgata ja mida sellega peale hakata.
 
2. Sotsiaalmeedia telgitagused, 1,5 tundi.
  • Kuidas sotsiaalmeedia raha teenib
  • Kuidas algoritmid meid mõjutavad?
  • Mis seos on sotsiaalmeedial ja enesehinnangul?
  • Kuidas sotsiaalmeedia meie vaimset ja füüsilist tervist mõjutab?

Kõiki koolitusi on võimalik sättida vastavalt tunniplaanile ja muudele soovidele. Koolitused sobivad alates 7. klassist, kuid on võimalik kohandada ka teisele kooliastmele. Enne koolitust kaardistan noorte meedia tarbimise, et koolituse sisu oleks võimalikult nende näidetele tuginev ning mõistetav.

    3. Mida internet sinu kohta teab? 1,5 tundi.

    • Vaatame üheskoos üle oma digitaalsed jalajälged internetis. Millise kuvandi see meist loob ja mida saame muuta?
    • Räägime veebilehtede küpsistest, andmete jagamisest internetis, turvalisest netikäitumisest ja erinevatest küberpettustest. 
     
    4. Kus varitseb varjatud reklaam? 1,5 tundi.
    • Kuhu on peidetud reklaam ja kuidas see meie ostukäitumist suunab?
    • Milliste reklaamitrikkide ohvriks tihti langeme?
    • Kuidas toimib sihitud sotsiaalmeedia reklaam?

    5. Meediataju meistriklass, 1,5 tundi.
    • Arutleme, mida noored on meedias märganud ja mida tarbivad.
    • Teravdame kriitilist mõtlemist, uurides erinevaid näiteid meie inforuumidest.
    • Kõigest natuke! Valeinfo, sotsiaalmeedia toimimine, vastutustundlik sisuloome, küberpettused, meedia manipulatsioonid, internetitrollid, heaolu digimaailmas.

    Gümnasistide valikkursus
    “Kuidas olla meediateadlik?”

    DSCF0155

    Kursuse tutvustus

    Kas oled välja arvutanud, mitu tundi päevast tarbid meediat? See võib olla üllatav! Ärkad ja surfad sotsiaalmeedias, hommikusöögi taustaks paned teleri käima, kooli sõites kuulad autos raadiot või Spotifyst muusikat, möödud tänavatel välireklaamidest, päeva jooksul vaatad erinevaid videoid ja pilte, loed raamatut ja blogi, seejärel mängid arvutimängu või vaatad Netflixi, guugeldad koduse töö vastuseid või suhtled Chat GPT-ga, õhtul jõuad TikTokki või filmid ise enda koerast Instagram Reelsi, uinud uneäpi meditatsiooni helide saatel. Ja nii iga päev!

    Meedia kujundab reaalsust ja aina rohkem teeme otsuseid tuginedes meediast leitud informatsioonile. Seega meediateadlikkuse kasvatamine ei ole vaid huvi või hobi küsimus, vaid infoühiskonnas ellujäämisoskus.

    Olen välja töötanud ainulaadse valikkursuse, mis on õpilastega läbi proovitud ja eelkõige õppijakeskne ning praktiline.

    Lisaks annan selliseid valikkursusi nagu “Andmekaitse ja netiprivaatsus”; “Tark ja vastutustundlik sotsiaalmeedia sisuloome”; “Kuidas sotsiaalmeedia vaimset ja füüsilist tervist mõjutab?”; “Mida internet sinust teab?”.

    Valikkursus kestab 35 tundi, millest 28 on kontaktõppes ja 7 iseseisva tööna. Saadaval ka Edumuses: https://school.edumus.ee/courses/meediapadevus-121

    Kursuse õpiväljundid

    • Selgitab meediapädevuse olemust, komponente ja olulisust ühiskonnas.
    • Kirjeldab meediamaailma ja selle rolli ühiskonnas.
    • Teeb vahet avalik-õiguslikul, erameedial ja omaalgatuslikul meedial.
    • Teeb vahet faktil ja arvamusel.
    • Selgitab, mis on uudis ja millised on uudisväärtused.
    • Nimetab viise, kuidas ära tunda valeinfot/valeuudist ja põhjendab valeinfo levikute põhjuseid ja ohte.
    • Toob näiteid tänapäeva propagandast ja oskab ära tunda poliitilisi mõjutusi meedias.
    • Kirjeldab reklaami mõju ühiskonnas, sh tunneb ära varjatud reklaami.
    • Selgitab sotsiaalmeedia toimimise ja kasu teenimise süsteeme.
    • Selgitab, mis on algoritm ja kuidas need mõjutavad meedias käitumist.
    • Kirjeldab vastutustundliku sisuloome põhimõtteid, sh autoriõiguste vajadust.
    • Loob ise meeskonnaga meediasisu.